تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در کردستان
چهارشنبه، 23 اسفند 1402
تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در کردستان
سنندج-رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز بیش از 46 میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغاداری های استان صورت گرفته که منجر به تولید 99 هزار و 700 تن گوشت مرغ شده است.

به گزارش خبرگزاری کورده واری، پیمان اسکندری روز چهارشنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی کردستان، گفت: حاصل مجموع اقدامات بخش کشاورزی در سال جاری افزایش محصولات کشاورزی از 2.9 میلیون تن به 3.6 میلیون تن بوده است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که مجموع تسهیلات بانکی پرداختی تکلیفی بخش کشاورزی در سال گذشته حدود یک هزار و 205 میلیارد تومان بوده اما در سال جاری 796 میلیارد تومان پرداخت شده که حدود 50 درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به اقدامات تحقق رشد تولید در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: تکمیل و به بهره برداری رساندن 14 هزار هکتار از 16 هزار و 810 هکتار شبکه های فرعی آبی برای افزایش 7 برابری تولید و تجهیز یک هزار و 500 هکتار از اراضی و باغات آبی موجود به سیستم های نوین آبیاری با اهداف ارتقا راندمان آبیاری از 35 درصد به 65 از جمله این برنامه ها است.

اسکندری ادامه داد: احداث و تکمیل ایستگاه های پمپاژ آب کشاورزی با هدف آبی کردن یک هزار هکتار اراضی دیم برای افزایش 7 برابری تولید محصولات کشاورزی، احداث و بهسازی 28.6 کیلومتر کانال های آبیاری عمومی با هدف ارتقا راندمان و انتقال آب و بهبود وضعیت آب اراضی و افزایش 3 برابری تولید محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های این حوزه است.

وی یادآور شد: اجرای 100 کیلومتر خطوط انتقال آب کشاورزی با لوله با هدف انتقال راندمان انتقال آب و بهبود وضعیت آب اراضی و افزایش 3 برابری تولید محصولات کشاورزی و احیا و مرمت 5 کیلومتر از قنوات استان با هدف بهبود آبدهی و تامین آب مطمئن تر اراضی آبی و افزایش 3 برابری تولید محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های تحقق رشد تولید در حوزه کشاورزی در کردستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: احداث 2 هزار متر مکعب استخرهای ذخیره آب کشاورزی با هدف تامین آب مطمئن تر اراضی آبی و افزایش 3 برابری تولید محصولات کشاورزی، اجرای طرح های تولید پایدار گندم و جهش تولید در دیمزارها، کشاورزی قراردادی، تولید بذور گواهی شده و ساماندهی بذور خود مصرفی، توسعه کشت دانه های روغنی و توسعه کشت نشایی با هدف افزایش 300 هزار تنی محصولات کشاورزی از دیگر برنامه های این حوزه است.

اسکندری گفت: توسعه باغات مثمر آبی و دیم در سطح یک هزار و 620 هکتار از اراضی با هدف افزایش 20 هزار تنی تولید محصولات باغی و احیا، تجهیز و نوسازی واحدهای گلخانه ای و پرورش قارچ خوراکی موجود و احداث واحدهای جدید به تعداد 65 واحد در سطح 200 هکتار با هدف افزایش 7 هزار و 439 تن تولید محصولات گلخانه ای و قارچ و تولید یک میلیون و 672 هزار شاخه گل از برنامه های تحقق رشد تولید در حوزه کشاورزی در کردستان است.

وی اظهار کرد: افزایش 168 هزار و 252 تنی ظرفیت فراوری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی استان با تکمیل 53 واحد دارای پیشرفت 30 تا 90 درصد و حفظ و پایداری تولید محصولات دام طیور و آبزیان و افزایش تولید با فعال سازی واحدهای راکت و به حداکثر رساندن ظرفیت تولید واحدهای نیمه فعال از دیگر برنامه های این حوزه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به میزان جوجه ریزی واحدهای مردادی استان کردستان در سال جاری اشاره کرد و گفت : تا 22 اسفند ماه جاری 46 میلیون و 258 هزار و 535 قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان صورت گرفته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

اسکندری با بیان اینکه با این میزان جوجه ریزی 99هزار و 700 تن گوشت مرغ در استان تولید شده است، اظهار کرد: ارزش ریالی این محصول طی سال جاری 7 هزار و 976 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 73.5 درصد رشد اقتصادی به همراه داشته است.

وی به میزان تولید گوشت قرمز در استان نیز اشاره کرد و افزود: در این مدت 31 هزار و 500 تن گوشت قرمز در کردستان تولید شده که ارزش ریالی تولید سالانه محصول 5 هزار و 670 میلیارد تومان بوده و نسبت با سال 1401 این رقم 160 درصد رشد داشته است.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط