کردستان سومین مقصد گردشگران نوروزی کشور/بیش از 3 میلیون و 500 هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی کردستان بازدید کردند
سه‌شنبه، 28 فروردین 1403
کردستان سومین مقصد گردشگران نوروزی کشور/بیش از 3 میلیون و 500 هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی کردستان بازدید کردند
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از بازدید بیش از 3 میلیون و 500 هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی کردستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار کورده واری، منصور مهرزاد عصر سه شنبه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: نوروز امسال از 25 اسفند تا 26‌ فروردین ماه شاهد ورود مسافران زیادی به استان بودیم که از جاذبه‌های گردشگری بازدید کردند.
وی با بیان اینکه با وجود ظرفیت پایین پذیرش در استان، طی تعطیلات نوروزی 615 هزار نفر دراماکن اقامتی استان اسکان یافتند، گفت: در استان پنج هزار و 500 تخت هتلی و غیرهتلی داریم ضمن آنکه در ایام تعطیلات از ظرفیت دستگاه‌های مختلف برای اسکان اضطراری 41 هزار نفر استفاده کرده ایم و در این رابطه از امکانات اقامتی روستاها نیز بهره گرفتیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با تأکید بر تلاش برای جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به ویژه در حوزه اسکان و اقامت یادآور شد: بخش گردشگری در استان خوب پیش رفته و این خطه جزو استان‌های برتر از لحاظ تسهیلات بخش گردشگری است.
وی افزود: در تعطیلات نوروزی به دلیل وضعیت آب و هوایی و هشدارهای هواشناسی استان‌های همجوار 20تا 35‌ درصد کاهش مسافر داشتند اما در کردستان این کاهش فقط سه درصد بود که آن هم به دلیل هشدارهای هواشناسی بود ضمن آنکه در تعطیلات عید فطر این کاهش جبران شد و نسبت به سال گذشته با رشد مسافر مواجه شدیم.

هزینه کرد 180 میلیارد ریالی برای مرمت بناهای تاریخی

مهرزاد در ادامه به اقدامات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: پارسال برای مرمت بناهای تاریخی 180میلیارد ریال هزینه شده و در حال حاضر شاخص‌های استانی ما کامل شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه اثر تاریخی جدید نیز در کردستان ثبت ملی شد، ادامه داد: این استان آثار تاریخی زیادی دارد و در حال حاضر با تمام توان تلاش می‌کنیم که روستای تاریخی پالنگان ثبت جهانی شود.

ثبت ملی پنج رویداد فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی کردستان با اشاره به ثبت ملی پنج رویداد فرهنگی در کردستان اظهار کرد: سال گذشته این پنج رویداد فرهنگی شامل مراسم عروسی پیرشالیار، مراسم کومسای، نوروز پالنگان و سنندج و جشنواره توت فرنگی شیان ثبت ملی شد.

وی یادآور شد: کردستان از لحاظ برگزاری رویدادهای فرهنگی در سال گذشته دومین استان کشور شناخته شده است و این روند در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار کورده واری اعلام کرد که تلاش های میراث فرهنگی برای جلوگیری از تعرض به حریم غار کرفتو تاکنون نتیجه بخش نبوده است.
مهرزاد افزود: تلاش های ما برای ثبت جهانی غار کرفتو به قوت خود باقی است و برای انتقال ابنیه ساخته شده توسط فرد حقیقی در حریم محوطه غار نیز رایزنی ها و مکاتبات با شخص مورد نظر، استانداری و اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی ادامه دارد چرا که غار کرفتو همچون دیگر ابنیه تاریخی کشور متعلق به همه ایرانیان بوده و باید همه ما نسبت حفظ و حراست از این مکان فرهنگی و تاریخی کوشا باشیم.
وی اذعان کرد: با ثبت جهانی غار کرفتو شاهد توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در منطقه خواهیم بود که برکات آن شامل ساکنان 2 استان کردستان و آذربایجان غربی خواهد شد.
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط