هفتادویکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در کردستان گرامی داشته شد
پنجشنبه، 10 اسفند 1402
هفتادویکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در کردستان گرامی داشته شد
مراسم گرامیداشت هفتادویکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در مجتمع فرهنگی فجر سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کورده واری، احمد نامداری، شامگاه پنجشنبه دهم اسفند، در مراسم گرامیداشت هفتادویکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری که در مجتمع فرهنگی فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ پیدایش کانون وکلا به 20 آبان 1309 برمی‌گردد که تاریخ استقلال آن در هفتم اسفند 1331 بوده است.

وی افزود: کانون وکلای کردستان در سال 1385 تأسیس شده که امروز 18 سال از آغاز تأسیس آن می‌گذرد.

رئیس کانون وکلای استان کردستان ادامه داد: کانون وکلای کردستان در ابتدا با 60 وکیل کار خود را آغاز کرد و تاکنون 655 وکیل از کانون وکلای کردستان پروانه وکالت دریافت کرده‌اند.

نامداری اضافه کرد: قریب به 150 نفر از وکلای کردستان به دلیل بیکاری به استان‌های همجوار و یا تهران منتقل شده و یا پروانه وکالت خود را تودیع و تمدید نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: برخلاف صحبت‌های که در مورد انحصارطلبی کانون وکلا زده می‌شود این مسئله صحت نداشته و هیچ کانونی انحصارطلب نیست.

رئیس کانون وکلای استان کردستان تاکید کرد: کانون وکلای کردستان از پاک دست‌ترین وکلای کشور هستند و همواره در امور خیر پیش‌قدم و فعالیت کرده‌اند.

نامداری به انعقاد قرارداد با نهادهایی همچون کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز اشاره کرد و گفت: وکلای ما 2 هزار و 541 وکالت رایگان را تاکنون برای شهروندان کردستانی انجام داده‌اند.

 

وکلا فرهنگ سازش را در جامعه احیا کنند

حجت‌الاسلام سید حسین حسینی رئیس‌کل دادگستری کردستان در مراسم گرامیداشت هفتادویکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری که در مجتمع فرهنگی فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: وکالت همچون قضاوت یک شغل نیست و در کل دنیا یک منصب و جایگاه است.

وی افزود: اگر در حوزه وکالت با مشکلی روبرو شویم ناشی از آن است که وکیل به عنوان شغل و منبع درآمد به کار خود نگاه می‌کند.

رئیس‌کل دادگستری کردستان تصریح کرد: اگر بخواهیم قداست و جایگاه وکلا حفظ شود وکلا باید به عنوان شغل به کار خود نگاه نکنند.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه امنیت قضائی پایه و اساس پیشرفت و توسعه در هر جامعه‌ای است، تاکید کرد: حاکمیت اصل برائت در جامعه و رعایت حقوق شهروندی در جامعه با امنیت قضائی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه امنیت قضائی یعنی حق انتخاب وکیل، اضافه کرد: مردم اطمینان داشته باشند که اگر به مرجع قضائی مراجعه کردند حتماً با حکم عادلانه روبرو خواهند شد که این نیز مصداق امنیت قضائی است.

رئیس کل دادگستری کردستان خاطرنشان کرد: وکلا باید بازوان و بال دوم دستگاه قضا در پیگیری حقوق عامه، پیشگیری، رفع تظلمات، حل و فصل اختلافات و برخورد با مجرمان باشند.

حجت‌الاسلام حسینی خواستار احیای فرهنگ سازش توسط وکلا شد و گفت: بالا بردن فرهنگ حقوقی مردم نیز باید توسط وکلا صورت بگیرد.

 

ضرورت اصلاح قانون تسهیل‌

علی رشیدی، معاون قضائی رئیس کل دادگستری کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: همچنان که قاضی دادگستری در بازرسی و صدور رأی مستقل بوده، وکلای دادگستری هم در دفاع از موکل مستقل است.

وی خواستار اصلاح قانون تسهیل شد و افزود: در قانون تسهیل که بنا به دلایل خاص به بهانه اشتغال برای جوانان تصویب شد، امیدواریم هرچه زودتر شاهد اصلاح این قانون باشیم.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری کردستان خاطرنشان کرد: رفع اطاله دادرسی از موارد ضروری است زیرا امروز شاهد اطاله دادرسی در برخی شعبات هستیم.

 

مجموعه مدیریت استان آمادگی کامل دارند که تعاملی مؤثر و دوسویه را با کانون وکلا شکل دهند

 

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در این مراسم ، با بیان اینکه کانون وکلا یکی از نهادهای اثرگذار مدنی در کشور است، اظهار کرد: باید یاد کنیم از کسانی که با نگاه دقیق و شجاعانه در تدوین لایحه استقلال کانون وکلا نقش داشتند، بویژه مرحوم مصدق که از کارهای ماندگار ایشان است.

وی افزود: مجموعه مدیریت استان و دستگاه‌های اجرایی آمادگی کامل دارند که تعاملی مؤثر و دوسویه را با کانون وکلا شکل دهند تا ما بتوانیم از توان و ظرفیت وکلای استان بیشتر بهره بگیریم.

استاندار کردستان ادامه داد: ما آرزو می‌کنیم آنچه دغدغه این جامعه است برطرف شود و نهاد وکالت به عنوان نهادی که حریت و آزادگی و استقلال لازمه کارآمدی آن است بتواند بهتر از گذشته به مسیر خود با انگیزه مضاعف ادامه دهد.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: وکالت دانشی است که باید آمیخته با فن بیان، موقعیت شناسی و هوشیاری کامل و هنرمندی در پیگیری و دفاع در هدایت متهم باشد.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم که نجات جان یک انسان همچون نجات جان تمام بشریت است، ادامه داد: این فرصت برای وکیل فراهم شده است تا در طول زندگیش با حرفه خود جان انسان‌های زیادی را نجات دهد.

استاندار کردستان در ادامه تصریح کرد: فردا روز بسیار سرنوشت سازی برای کشور ما است چون مقدرات کشور برای چهار سال آینده به دست افرادی سپرده می‌شود که از جایگاه بالایی برخوردارند.

زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: همه آنچه که همه نهادهای مسئول در کشور انجام می‌دهند در چارچوب قوانین مجلس است و مسیر حرکت کشور بر اساس ریل‌گذاری مجلس انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: مشارکت حماسی مردم در انتخابات موجب تقویت پشتیبانی و پشتوانه‌های مردمی کشور و تقویت جایگاه و مواضع ما در عرصه بین‌المللی می‌شود و برآیند آن نیز افرادی اصلح خواهند بود.

در این مراسم آئین تحلیف از وکلای جدیدالورود کانون وکلای کردستان برگزار شد و از چند دستاورد کانون وکلا رونمایی شد.

 

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط