پیشکسوتان و فعالین بخش کشاورزی کردستان تجلیل شدند
چهارشنبه، 4 بهمن 1402
پیشکسوتان و فعالین بخش کشاورزی کردستان تجلیل شدند
سنندج - طی مراسمی و با حضور معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از پیشکسوتان و فعالین بخش کشاورزی استان کردستان تجلیل به عمل آمد.
به گزارش خبرگزاری کورده واری، پیمان اسکندری پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از فعالین بخش کشاورزی استان در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج اظهار کرد: مجلسی که امروز برپا شده است به منظور قدردانی از خدمات و تلاش های بزرگان و پیشکسوتان بخش کشاورزی استان بوده است.
وی افزود: در سال جاری میزان تولید محصولات کشاورزی استان از 2.9 میلیون تن به 3.6 میلیون تن رسیده است که نشان دهنده افزایش بیش از 600 هزار تن نسبت به سال زراعی گذشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: با تلاش کشاورزان کردستانی امسال شاهد تولید 1.3 میلیون تن گندم در استان بودیم که 1.2 میلیون تن آن خریداری شده است.
اسکندری افزود: در شاخص های دیگر نیز شاهد رشد قابل توجهی بوده ایم که از جمله می توان به افزایش ظرفیت سردخانه ای استان از 35 هزار تن به 96 هزار تن، افزایش ظرفیت گلخانه ای از 30 هکتار به 65 هکتار و هدف گذاری 300 هکتار اشاره کرد.
وی تصریح کرد: تبدیل اراضی دیم به آبی در غرب استان از جمله برنامه های محوری جهاد کشاورزی است و در این راستا 2 هزار و 700 هکتار اراضی پایاب سد گاران و سد زریوار، 500 هکتار اراضی پایاب سد گاوشان تاکنون آبی شده و هزار و 500 هکتار اراضی پایاب سد قشلاق نیز دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اعلام کرد: در شرق استان نیز پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان پروژه های اولویت دار مد نظر است.
اسکندری افزود: فاز دوم مجتمع ماهیان سردآبی «دیوزناو» با 1000 تن ظرفیت تولید و مجتمع «آلوز» بانه با ظرفیت تولید 500 تن از دیگر پروژه های در دست اقدام این سازمان است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1401 و امسال محدودیت های بسیار مالی داشتیم ولی با تمام این محدودیت ها شاهد افزایش تولید 600 هزار تنی محصولات کشاورزی در استان بودیم و این مهم ثمره تلاش کشاورزان، فعالان این عرصه و همه کارکنان مجموعه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: از همه تشکل های کشاورزی، شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها و مراکز علمی، نخبگان و صاحب نظران، رسانه ها و تشکل های مردمی و همه مسئولان استانی و شهرستانی که در راستای توسعه بخش کشاورزی مجموعه جهاد کشاورزی را یاری رسانده اند، تقدیر و تشکر داریم و امیدواریم این موفقیت ها روز به روز گسترش یابد.


اولویت وزارت جهاد کشاورزی حمایت از دامداری روستایی است/تلاش های جهاد کشاورزی کردستان در توسعه گله داری روستایی قابل تحسین است


 محمد ابراهیم حسن نژاد نیز در این مراسم اظهار کرد: خداوند متعال نعمات بسیار زیادی به کردستان عطا کرده است و خرسندیم که تلاش های مدیران استان موجب تحولات قابل توجه و پیشرفت های زیادی صورت گرفته است.
وی افزود: کردستان با ویژگی های منحصر به فردی که دارد از جمله اراضی شیب دار، حوزه های آبریز و دشت های حاصلخیز دارای ظرفیت ویژه در تولید انواع محصولات کشاورزی است.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مساحت اراضی آبی کردستان از 35 هزار هکتار به 96 هزار هکتار رسیده که قابل توجه بوده و جای تقدیر دارد.
حسن نژاد افزود: امروز اگر کردستان در رتبه های بالای گندم کشور است مرتبط به تلاش های کشاورزان و مجموعه کارکنان جهاد کشاورزی است.
وی خاطرنشان کرد: استان کردستان بالاترین اراضی دیم را دارد و دیم برای کردستان یک فرصت و امکان بسیار عالی است.
حسن نژاد افزود: تولید اراضی دیم کردستان قابل مقایسه با هیچ جای کشور نیست.
وی اظهار داشت: کردستانی ها در استفاده از مکانیزاسیون بسیار پیشرفته هستند و در سطح کشور پیشرو هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کیفیت تولیدات کشاورزی کردستان قابل مقایسه با هیچ جای ایران نیست.
حسن نژاد افزود: کردستان با تولید 120 هزار تنی مرغ رتبه خوبی در کشور دارد و در حوزه تولید گوشت قرمز نیز انتظار از کردستان با توجه به ظرفیت های مراتع این استان بالاتر است.
وی اظهار کرد: از حمایت های استاندار کردستان برای شکوفایی حوزه کشاورزی استان تقدیر داریم و بدون شک با تحقق و تکمیل پروژه های در دست اقدام شاهد تحولات بیشتری در این استان خواهیم بود.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: هم اکنون 2.5 میلیون تن گوشت سفید در کشور تولید می شود و ساماندهی زنجیره های تولید در این عرصه از اولویت های دولت است و انتظار داریم در استان مستعد کردستان کارهای بیشتری صورت گیرد.
حسن نژاد افزود: برای ثبات تولید در بخش گوشت سفید نیز این سیاست را پیگیری می کنیم که علاوه بر ذخیره سازی به صادرات هم همت گماریم.
وی اعلام کرد: در حال حاضر 1.3 میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که سالانه 100 هزار تن از آن صادر می شود اما در خصوص گوشت قرمز دچار مشکلاتی هستیم که باید تلاش بیشتری انجام دهیم.
حسن نژاد تصریح کرد: اقدامات ناسازگار در توسعه روستایی در گذشته موجب کاهش تولید گوشت قرمز و دامداری کشور شده است و شیوه گله داری روستایی از بین رفته و در کشور ما باید گوسفند داری بر اساس گله داری باشد.
وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی مبحث گله داری را در دستور کار قرار داده و این یک اقدام قابل تحسین است و می تواند به افزایش تولید گوشت قرمز در کشور کمک نماید.
حسن نژاد خاطرنشان کرد: برنامه جهاد کشاورزی حمایت از دامداری روستایی است و در این راستا استان کردستان یکی از استان های مهم کشور خواهد بود.


کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی کردستان است/ورود هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری کشور به حوزه کشاورزی کردستان 

 اسماعیل زارعی کوشا نیز در این مراسم اظهار کرد: برگزاری این مراسم که به ابتکار سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شده است اقدامی قابل تحسین است.
وی افزود: کشاورزی مهمترین بخش اقتصادی کردستان است و ظرفیت زیر مجموعه های بخش کشاورزی یکی از مهمترین شاخصه های توسعه اقتصادی استان محسوب می شود.
استاندار کردستان تصریح کرد: نقش استان کردستان در تأمین امنیت غذایی کشور هر سال بیشتر از سال قبل خواهد بود و امسال رتبه اول تولید گندم دیم کشور را کسب کردیم و 10 درصد گندم کشور در کردستان تولید شد.
زارعی کوشا افزود: مبحث تبدیل اراضی دیم پایاب سدها به آبی یکی از کارهایی که در دولت های گذشته آغاز شده بود در این دولت با جدیت بیشتری دنبال می شود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه اصلاح و تغییر الگوی کشت در استان برنامه ویژه ای داریم و انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی نیز در این راستا استان کردستان را یاری رساند.
استاندار کردستان اظهار کرد: یکی از استان های مولد در بحث طیور هستیم و در حوزه دام سبک و سنگین نیز با همراهی بنیاد تعاون بسیج برنامه ای توسعه داریم.
زارعی کوشا افزود: در آینده نزدیک اولین واحد 20 هزار رأسی دامداری با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در استان کردستان اجرایی خواهد شد.
وی اعلام کرد: هلدینگ های کشاورزی و دامپروری در مجموعه «شستا» و «بنیاد مستضعفان» به استان ورود خواهند کرد و سرمایه گذاری هایی را خواهند داشت.
زارعی کوشا افزود: آن چه که لازم است برای تقویت بخش کشاورزی استان به کار خواهیم گرفت.
استاندار کردستان تصریح کرد: الگوهای کار و تلاش و موفقیت باید در رسانه ها مورد توجه ویژه قرار گیرد و به نسل جوان معرفی شوند.

 
 
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط