ذخایر معدنی کردستان به یک میلیارد تُن افزایش یافت/ استحصال طلای سقز به زودی آغاز می‌شود
چهارشنبه، 6 دی 1402
ذخایر معدنی کردستان به یک میلیارد تُن افزایش یافت/ استحصال طلای سقز به زودی آغاز می‌شود
استاندار کردستان گفت: ذخایر معدنی با توجه به نهضت تسهیل در امر اکتشاف در این استان به یک میلیارد تُن افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری کورده واری، اسماعیل زارعی کوشا روز چهارشنبه در هفدهمین جلسه شورای معادن استان که در سالن جلسات شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است بر اساس قانون معادن، 15 درصد از حقوق دولتی معادن به کردستان برای کمک به مناطق محروم، زیرساخت‌ها و مشکلاتی که در محدوده معادن وجود دارد، باز گردد.


استاندار کردستان از افزایش ذخایر معدنی استان طبق آخرین برآوردها به بیش از یک میلیارد تُن خبر داد‌ و گفت:
کردستان یکی از استان‌های خاص و غنی کشور در بخش معدن است.

زارعی کوشا با اشاره به طرح تحول ژئوفیزیک زمین شناسی  و اکتشافات معدنی که در سال 1401 در استان صورت گرفت، افزود: شناسایی محدوده‌های امیدبخش معدنی در کردستان دستاورد ارزشمندی در راستای به فعلیت رساندن این ذخائر ارزشمند است.

وی از شناسایی پهنه های جدید معادن طلا در شهرستان سقز خبر داد و گفت: پهنه های خیلی خوب و قابل توجهی از معادن طلا در این شهرستان شناسایی شده که امیدواریم هرچه زودتر به حوزه واگذاری، اکتشاف و استخراج منتج شود.

طبق اظهارات استاندار کردستان، با رایزنی‌های صورت گرفته، مدیر عامل شستا متعهد شده تا آذر ماه سال آینده  معدن طلای سقز مورد بهره برداری قرار گیرد‌.

زارعی کوشا با بیان اینکه کردستان از جمله استانهایی است که در سال 1401 توانسته عدد مناسبی هم نسبت به گذشته استان و هم نسبت به دیگر استان‌ها، در بهره‌مندی از حقوق دولتی معادن کسب کند، افزود: باید تلاش کنیم به عنوان استان معدنی، حقوق کامل این حوزه را استیفا کنیم.


در این جلسه پیرامون وضعیت مجوزهای معدنی به تفکیک ماده معدنی، وصول حقوق دولتی به تفکیک شهرستان تا سال 1402، ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وصول 890 میلیارد تومان حقوق دولتی از 361 معدن در استان از ابتدای امسال تاکنون، صدور 356 پروانه بهره‌برداری معدنی در کردستان، اشتغال اسمی واحدهای معدنی کردستان بیش از 5 هزار و 100 نفر و اشتغال واقعی این واحدها 4 هزار و 139 نفر، از جمله مطالبی بود که در جلسه مذکور بیان شد.

همچنین مقرر شد کارگروهی متشکل از چند دستگاه پیرامون اجرایی کردن قانون عوارض تا یک درصد معادن بررسی و اقدام نماید. 

گفتنی است؛ 196 واحد معدنی در کردستان فعال و 159 معدن هم غیرفعال است ضمن اینکه 18 گونه ماده معدنی در استان تاکنون شناسایی شده است.
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط