عامل اهانت به هویت کُردی خود ما هستیم نه دیگران!
سه‌شنبه، 30 دی 1399
عامل اهانت به هویت کُردی خود ما هستیم نه دیگران!
به واقع ما مردم کردزبان خود عامل اهانت به فرهنگ و زبانمان هستیم، از آن روزی که « داێه» شد «مامان»، «میمی» شد «عمه و خاله»، « خاڵۆ» شد «دایی» و « مامۆ» شد «عمو»، اهانت به فرهنگ و زبان کردی نیز شروع شد اما متوجه نشدیم.

به گزارش کورده واری به نقل از کردتودی، مدارک منتشر شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که رژیم صهیونیستی برای مقابله با جمهوری اسلامی از هر امکانی برای ایجاد شکاف و تفرقه قومی در ایران استفاده می کند، میر داگان رئیس وقت موساد در جلسه آگوست 2007 که با سفیر آمریکا در اسرائیل انجام شده بود یکی از اهداف مهم این رژیم را بی ثبات کردن ایران از طریق ایجاد بحران های قومیتی در کشور اعلام کرده بود، او معتقد است با دامن زدن به اختلافات قومی می توان حکومت را تضعیف کرد و با تمرکز بر هویت نژادی اقلیت های قومی، می توان حکومت ایران را تغییر داد.

 

اما در ماههای اخیر به یکباره فیلم هایی تقطیع شده و هدفمند در مورد قوم اصیل کُرد از آرشیو سازمان صدا و سیما سر برآوردند و با انتشار گسترده در فضای مجازی هم موجب رنجش کاربران کرد زبان شد و هم موجی از نگرانی از این اقدامات برنامه ریزی شده را به دنبال داشت.

همین دو روز پیش بود که به یکباره وقتی آنلاین شدیم و شبکه های اجتماعی را مرور کردیم با حجم وسیعی از اعتراضات کاربران فضای مجازی در خصوص فیلمی قیچی شده از یک برنامه تلویزنونی که چند سال پیش در شبکه دو سیما روی آنتن رفته بود، مواجه شدیم.

 

این فیلم که پس از گذشت چند سال و با تقطیع و چینش بخشی از آن که بتواند احساسات مردم کرد زبان را جریحه دار کند خیلی سریع دست به دست شد و عده  زیادی بدون اینکه بدانند ماجرا از چه قرار است و بدون اینکه فیلم کامل را دیده باشند به موج اعتراضی مدیریت شده در فضای مجازی پیوستند. عده ای هم از روی عدم اشرافیت به موضوع برای اینکه از قافله جا نمانند سریع به عکسهای آرشیوی خود رجوع کردند و هر انچه تصویر با لباس کردی داشتند در صفحات مجازی خود استوری کردند و نشر دادند و اعلام کردند که کرد هستند و احساساتشان جریحه دار شده است.

 

عده ای نیمچه سلبریتی و مسئولان هم ناآگاهانه به این موج مدیریت شده پیوستند و تعدادی از انها بلافاصله بیانیه صادر کردند و تعدادی هم فیلمها و تصاویر آرشیوی خود که لباس کردی بر تن داشته اند را بازنشر دادند.

 

معاندین و دشمنان ملت داخل و خارج نشین نیز سریعا اسبهای خود برای تاختن بر احساسات مردمی را زین کردند و گفتند هیچ چیز نباید روح و روان آزرده آنها را آرام کند الی اینکه باید به خیابانها بریزند و اعتراض خود را در کف خیابانها به نمایش بگذارند!

 

اما اگر همه این افراد، فیلم اصلی و کامل را مشاهده می کردند متوجه می شدند که آن مجری شبکه دو که هرچند نوع بیانش مناسب نبود اما کاملا از روی نااگاهی بوده است و هیچ قصد و غرضی نداشته است، البته خود مجری هم از کردهای کرمانج است و بلافاصله پس از توضیحات مهمان برنامه در خصوص پوشش کردی خود، عذرخواهی می کند و متوجه گفته نسنجیده خود می شود.

 

اما حقیقت تلخ این ماجرا و ماجراهای مشابه این است که به واقع ما مردم کردزبان خود عامل اهانت به فرهنگ و زبانمان هستیم، از آن روزی که « داێه» شد «مامان»، «میمی» شد «عمه و خاله»، « خاڵۆ» شد «دایی» و « مامۆ» شد «عمو»، اهانت به فرهنگ و زبان کردی نیز شروع شد اما متوجه نشدیم.

 

همین افرادی که وانمود می کنند احساساتشان جریحه دار شده است و ادعای کرد بودن دارند آیا حاضر هستند به غیر از مراسماتی همچون عروسی در حالت عادی نیز با لباس کردی در ملاء عام حاضر شوند یا آن را نشانه عقب ماندگی و بی کلاسی می دانند!؟

همین افرادی که ادعای عِرق به هویت و تمدن خود دارند چقدر تلاش کرده اند کردی بنویسند و کردی بخوانند و با فرزندانشان کردی صحبت کنند؟! بله درست است، این خود ما کردها هستیم که به فرهنگ، ادب، شخصیت، تمدن، زبان و نژاد خود توهین می کنیم نه دیگران.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط