وقوع 45 حادثه در رابطه با عدم رعایت توصیه‌های ایمنی در کردستان
دوشنبه، 16 دی 1398
وقوع 45 حادثه در رابطه با عدم رعایت توصیه‌های ایمنی در کردستان
مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان گفت: در سال جاری 45 حادثه در رابطه با عدم رعایت توصیه‌های ایمنی در استان رخ داده است.

به گزارش کورده‌واری، هوشنگ اولی‌زاده در مورد اهمیت رعایت توصیه‌های ایمنی در مصرف گاز طبیعی گفت: طی سالیانی که از مصرف گاز طبیعی بعنوان سوخت در کشور ما می‌گذرد هراز چندگاهی حادثه‌ای در اثر بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی روی می‌دهد و صدمات و خساراتی را بوجود می‌آورد.
وی افزود: با توجه به رشد فزاینده بهره‌مندی از گاز طبیعی در سطح استان کردستان، حوادث ناشی از استفاده نا ایمن از گاز طبیعی نیز قابل تامل بوده و لذا اشاعه شیوه‌ها و استفاده ایمن و بهینه گاز طبیعی، یکی از اساسی‌ترین ارکان فرهنگ‌سازی است.
اولی‌زاده تصریح کرد: هر چند لوله‌کشی داخل منازل در حوزه مسئولیت شرکت ملی گاز ایران و به فراخور گازهای استانی قرار نداشته و در حوزه مسئولیت و حیطه وظایف سازمان نظام مهندسی است که تائید نقشه‌های داخل منازل مسکونی و سایر موارد را به عهده دارد، شرکت ملی گاز در راستای مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اهداف خداپسندانه و با صرف هزینه‌های گزاف هر ساله در زمینه فرهنگ‌سازی برای مشترکین اقدام می‌نماید.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان برای آشنائی مصرف‌کنندگان گاز طبیعی نکات ایمنی برای جلوگیری از حوادث را اینگونه بیان کردند.
حوادث گاز به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند:
الف: آتش‌سوزی و انفجار در اثر نشت گاز:
در این دسته از حوادث ابتدا بنا به علل مختلف گاز نشت نموده و درفضای آشپزخانه و ... منتشر می‌شود. سپس عاملی مانند جرقه و یا شعله، موجب بروز انفجار و آتش‌سوزی می‌گردد. مهم‌ترین دلائل نشت گاز عبارتند از:
1- مهار نکردن شیلنگ وسایل گازسوز بوسیله بست فلزی
2- استفاده از شیلنگ‌های طولانی و قرار گرفتن آنها در معرض حرارت و یا صدمات احتمالی (حداکثر طول شیلنگ نباید از 120 سانتیمتر بیشتر باشد)
3- فرسوده و یا غیراستاندارد بودن شیلنگ‌ها
4- عدم استفاده از درپوش مناسب جهت مسدود نمودن شیرهای گاز که بلااستفاده می‌باشند.
5- دخالت افراد غیرمتخصص در تعمیر و دستکاری وسایل گازسوز بخصوص نصب سه‌راهی‌های برنجی و غیرایمن
6- استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد و غیرمجاز
7- استفاده از وسایل گازسوز فاقد ترموکوبل مثل سماور گازی
8- باز ماندن شیر گاز
9- عدم نصب درپوش روی شیر گاز فاقد وسایل مصرف‌کننده
ب: مسمومیت ناشی از گاز:
این گروه از حوادث معمولاً در اثر نداشتن دودکش مناسب برای وسایل گازسوز نظیر بخاری و آبگرمکن و یا عدم تهویه کافی فضای اتاق روی می‌دهند. سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم‌کننده و یا کمبود اکسیژن سبــب مسمومیـت افــرادی می‌شود که در چنین فضایی تنفس می‌کنند و بـــه گاززدگــی آن‌هــا می‌انجامد. تجربه و آمار نشان می‌دهد که اغلب حوادث ناشی از گاز طبیعی در اثر عدم آشنائی مصرف‌کنندگان گاز به اصول ایمنی بوده است ولی در صورت آشنائی و رعایت کامل اصول ایمنی مطمئنا" هیچگونه خطری بوجود نخواهد آمد.
اولی‌زاده بالاترین آمار حوادث ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن را ناشی از عملکرد نامناسب دودکش عنوان کرد و بیان داشت: برای خارج شدن گاز منو اکسید کربن از فضای منازل مسکونی حتما از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرده و از لوله بخاری فولادی استفاده گردد و بکارگیری لوله‌های فنری مرگ‌آفرین است.
وی یادآور شد: مسیر دودکش بایستی از داخل دیوار عبور کرده و تا پشت بام امتداد داشته و از کف بام یک متر ارتفاع و حتما از کلاهک اچ (H) مانند استفاده گردد.
اولی‌زاده مورد مهم دیگر را سوختن وسایل گازسوز با شعله آبی ذکر کرد.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کردستان در ادامه اظهاراتش بیان داشت: با تمام اقداماتی که در حوزه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد متاسفانه در سال جاری شاهد 45 مورد حادثه در مصرف گاز طبیعی بودیم که 43 مورد آن آتش‌سوزی و انفجار در اثر نشت گاز و 2 مورد حادثه ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن بوده است.
اولی‌زاده ضمن ابراز تاسف از مرگ هموطنان و مشترکین عزیز گاز طبیعی در استان کردستان گفت: در سال جاری با کمال تاسف 7 نفر بر اثر استفاده ناایمن از وسایل گازسوز جان خود را از دست دادند که 5 نفر بر اثر آتش‌سوزی و انفجار در اثر نشت گاز طبیعی و 2 نفر در اثر استنشاق گاز منواکسید کربن بوده است.
وی اظهار امیدواری کرد با رعایت توصیه‌های ایمنی دیگر شاهد هیچ حادثه‌ای در این زمینه نباشیم.
لازم به ذکر شرکت گاز استان کردستان دارای 530 هزار مشترک در بخش‌های خانگی، عمومی، تجاری و صنعتی است.
کل مصرف تا پایان روز 30 آذرماه سال جاری یک میلیارد و 952 میلیون و 985 هزار و 733 مترمکعب بوده است.

انتهای پیام/
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط