شرط مذهب چه زمانی از استخدامی های ایران حذف خواهد شد
سه‌شنبه، 27 شهریور 1397
شرط مذهب چه زمانی از استخدامی های ایران حذف خواهد شد
جامعه ایران جامعه ای چند گانه متشکل از اقوام و مذاهب مختلف اسلامی و حتی ادیان ابراهیمی بوده و همین تنوع قومی، دینی و مذهبی بر ویژگی‌های این سرزمین غنی در طول تاریخ افزوده است.

اگر به تاریخ چند هزار ساله ایران نگاهی اجمالی بیاندازیم به این مهم پی می‌بریم که همواره اقوام ایرانی در کنار همدیگر برای تعالی و عزت میهنشان همت گمارده‌اند و در این مسیر نیز جان و مال خویش را فدا کرده‌اند.

اگر به تشکیل اولین حکومت منسجم ایرانی یعنی مادها بنگریم نقش اقوام ساکن در غرب ایران را به صورت ویژه می‌بینیم و پس از مادها نیز حکومت‌های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان همواره با نقش آفرینی اقوام مختلف ایرانیان همراه بوده‌است.

با حلول اسلام نیز اقوام ایرانی حکومت‌های مختلفی را تشکیل دادند اما هیچ‌گاه شاهد این امر نبودیم که یک ایرانی به دلیل داشتن دین و مذهب متفاوت نسبت به دین و مذهب رسمی کشور خویش از کار کردن در یک شغل خاص و یا تحصیل در یک مرکز دانشگاهی و علمی محروم باشد.

متأسفانه با وجود شور و اشتیاق همه ایرانیان در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برخی شیطنت‌ها از سوی برخی افراد متعصب بودیم که طی این چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی موجب شده است بسیاری از هم‌وطنان اهل سنت ایرانی از فعالیت در برخی مشاغل و حتی تحصیل در برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محروم باشند.

این اقدام ضد ایرانی از سوی برخی نهادها و سازمان‌ها و مراکز دانشگاهی نه تنها در قانون اساسی مورد تأیید نمی‌باشد بلکه در قانون مترقی اساسی جمهوری اسلامی ایران حق تحصیل و اشتغال و معیشت همه ایرانیان فارغ از هر دین و مذهب و نژادی برابر در نظر گرفته شده است.

متأسفانه طی چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی تاکنون نمایندگان مردم کردستان، مسئولان ارشد این استان و نخبگان کردستانی نتوانسته‌اند این قوانین نانوشته و نگاه‌های سلیقه‌ای و محدود کننده را در مسیر بهره‌مندی عادلانه مردم اهل سنت کردستان در تصدی مشاغل و تحصیل در مراکز آموزش عالی ویژه که تنها مسلمانان دارای مذهب رسمی کشور را پذیرش می‌کند بردارند و این ناعدالتی در ایران اسلامی که داعیه‌دار دفاع از عدالت و مظلومین است همچنان باقی است.

امید است در چهلمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی شاهد برچیدن این نگاه‌های ناعادلانه نسبت به مسلمانان اهل سنت در کشور و به ویژه کردستان باشیم و همه ایرانیان بتوانند به صورت برابر از حق تصدی مشاغل و تحصیل بهره‌مند شوند.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط