آب سد آزاد سنندج به استان های همجوار تخصیص نمی یابد
دوشنبه، 9 فروردین 1400
آب سد آزاد سنندج به استان های همجوار تخصیص نمی یابد
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: تمامی اهداف سد آزاد برای استان کردستان تعریف شده است و از این منبع هیچ آبی به استان های همجوار اختصاص نمی یابد.
به گزارش کورده واری آنلاین، آرش آریانژاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سامانه انتقال آب سد آزاد با هدف تامین آب شرب شهر سنندج، آب مورد نیاز صنعت و شرب شهرستان های قروه و دهگلان طراحی شده است.
وی افزود: با توجه به اسناد موجود و تخصیص اعلام شده از سوی وزارت نیرو، تمامی اهداف سد آزاد برای استان کردستان تعریف شده؛ که این اهداف شامل تامین آب کشاورزی باغات پایین دست، تامین آب شرب شهر سنندج به وسیله انتقال مستقیم به تصفیه خانه این شهرستان است.
آریانژاد تصریح کرد: از طریق انتقال به سد میان راهی قوچم، تامین آب شرب شهرستان های قروه، دهگلان و روستاهای تابعه، تامین آب صنعت بخشی از زنجیره فولاد از دیگر اهداف سد آزاد بوده و بر این اساس تخصیص مازادی وجود ندارد تا به استانهای همجوار اختصاص یابد لذا کل آب تخصیص یافته در حوزه های شرب، صنعت و کشاورزی در استان کردستان مصرف می شود.
وی ادامه داد: شهرستان‌های قروه و دهگلان و برخی از روستاها با کمبود آب شرب مواجه هستند و انتقال آب از سد آزاد به این شهرستانها در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد. 
 آریانژاد اظهار داشت: اهداف اصلی طرح سامانه انتقال آب، مهار 300 میلیون متر مکعب آب در سال، انتقال آب به دشت‌های شرقی استان، تامین آب شرب سنندج و روستاهای مسیر و بخش کشاورزی منطقه است و هیچ گونه اهداف دیگری خارج از این برنامه برای سد آزاد در نظر گرفته نشده است.
وی با اشاره به سهم روستاهای اطراف از این سد، گفت: آب شرب برخی از روستاهای نگل، دریله، برقرو و شهر شویشه از پایین دست سد با خط لوله آب شرب انتقال می‌یابد و قرار است در مسیر نیز 50 روستای دیگر از آب این سد بهره‌مند شوند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان به مبادله سه تفاهم نامه در بهمن ماه 1399 مابین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و شرکت منابع آب و نیروی ایران برای آبرسانی از سد قوچم به شهرستان دهگلان و قروه و همچنین تفاهم نامه ای بین قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت آب منطقه ای استان برای آبرسانی از سد سیازاخ به شهرهای بیجار و حسن آباد اشاره کرد.
 وی افزود: شرکت آب منطقه ای از دستگاه های بزرگ اجرائی است و یکی از دغدغه های مدیران این دستگاه تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی پایدار وسالم هم استانی هایمان است.
 آریانژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر60 درصد منابع آبی مورد نیاز مردم کردستان از محل آب‌های سطحی و سدها و 40 درصد نیز از طریق سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود اظهار کرد: هم اکنون آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ‌ویس، شهر بانه از سد عباس‌آباد، شهرهای بیجار و یاسوکند از سد سیازاخ، شهر مریوان از سد گاران، شهرهای قروه و دهگلان از سد قوچم و طرح آبرسانی به کامیاران از سد گاوشان در دست برنامه‌ریزی یا اجراست.
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط