کردستان استان پاک در عرصه تولیدات دام و طیور/ تبدیل شدن کردستان به محل پایلوت واردات و توزیع داروهای دامپزشکی کشور
شنبه، 6 بهمن 1397
کردستان استان پاک در عرصه تولیدات دام و طیور/ تبدیل شدن کردستان به محل پایلوت واردات و توزیع داروهای دامپزشکی کشور
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: پاک‌ترین محصولات دام و طیور کشور در این استان تولید می‌شود و هم‌اکنون محصولات تولیدی کردستان به نقاط مختلف ایران و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.
به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی کوردەواری، مجتبی ورمقانی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سنندج اظهار کرد: شش میلیون سر انواع واکسیناسیون در 9 ماه سال جاری انجام شده که 66 درصد این میزان توسط بخش خصوصی و 34 درصد توسط بخش دولتی انجام شده است.
وی افزود: طَی این مدت 17هزار و 393 واحد مراجعه داشته‌ایم و در این مدت سه برابر بیشتر از تعهد خویش در بیماری پی پی آر و یک و نیم برابر در خصوص بیماری تب برفکی واکسیناسیون انجام داده‌ایم.
مدیرکل دامپزشکی کردستان خاطرنشان کرد: 2 میلیون و 631 هزار راس دام در استان داریم که تمامی واکسیناسیون‌های انجام شده برای آن‌ها به صورت رایگان صورت می‌گیرد.
ورمقانی اعلام کرد: فاز سوم واکسیناسیون تب برفکی با استفاده از توان 59 اکیپ در استان آغاز شده که یک میلیون و 300 هزار راس دام سبک و 80 هزار راس دام سنگین طَی روزهای آتی در قالب این طرح انجام می‌شود.
وی افزود: به دلیل تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اکیپ‌های دامپزشکی و همراهی شرکت‌های بخش خصوصی خوشبختانه وضعیت بسیار مناسبی در کنترل بیماری‌های دام در استان داریم.
ورمقانی اظهار داشت: 856 بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است و برای کنترل این مهم باید بیماری را در دام‌ها کنترل نماییم لذا در تمامی روستاها 100درصد دام‌ها واکسیناسیون شدند که این امر موجب کاهش 50 درصدی مبتلایان به بیماری تب مالت شده است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیت 734 واحد مرغداری در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص 80 مورد بازدید داشتیم و بیش از دو هزار نمونه‌برداری و 6 هزار آزمایش انجام شده است که استان کردستان به این دلیل از پاک‌ترین استا‌ها باشیم و خوشبختانه در استان بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد.
 
مدیر کل دامپزشکی کردستان از صدور هفت هزار و 183 فقره مجوز حمل دام بین استانی و داخل استانی خبر داد و گفت: 64 مجوز خروج دام در چهار ماهه نخست سال انجام شد و 109 تن ماهی منجمد نیز به عراق و روسیه مجوز صادرات دریافت کردند.
ورمقانی افزود: 369 مورد بازدید از دارخانه‌های دامپزشکی داشتیم و 66 هزار آزمایش در سطح استان انجام شده که 17 هزار مورد آن توسط بخش دولتی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: طَی 9 ماه سال 97 نیز 53 هزار واحد دامی بازدید شده و 94 تن گوشت ضبط شده است.
ورمقاتی تصریح کرد: 253 مرکز فعال در بحث آبزیان در استان داریم و خوشبختانه در این خصوص نیز مشکل خاصی نداریم.
مدیرکل دامپزشکی استان کردستان از برگزاری 485 کلاس آموزشی در 160 روستا استان خبر داد و گفت: فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی را در این خصوص با انسجام و تقویت هـرچه بیشتر انجام می‌دهیم.
ورمقانی از فعالیت 173 نَفَر در چارت سازمانی این اداره کل خبر داد و گفت: 70 نَفَر از چارت سازمانی دامپزشکی کردستان خالی است و انتظار داریم برای تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های این نهاد خدمت‌رسان که در سال 96 موفق به کسب رتبه برتر استانی شده است توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
وی افزود: به منظور تقویت جایگاه کردستان در مبحث تامین داروهای دامپزشکی در آینده نزدیک شرکتی توسط بخش خصوصی فعالیت خود را در عرصه واردات دارو آغاز خواهد کرد.
ورمقانی در خصوص معدوم‌سازی دام‌ها و داروها اظهار کرد: دام‌ها و محصولات دامی فاسد و غیرکاربردی به صورت روزانه در کشتارگاه‌ها و در کوره‌های مخصوص سوزانده می‌شود و داروهای فاسد نیز برای معدوم‌سازی به شرکتی در اصفهان فرستاده می‌شود.
انتهای پیام/
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط