امام جمعه سنندج یا امام جمعه غزه؟
جمعه، 28 دی 1397
امام جمعه سنندج یا امام جمعه غزه؟
امام جمعه سنندج در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به جای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 28 دی ماه سال 65 سنندج به مباحثی در سطح بین‌المللی پرداخت که در طبقات مختلف شبستان مسجد جامع سنندج تعدادی از نمازگزاران از عدم پرداختن امام جمعه به روز ملی مقاومت مردم سنندج انتقاد کردند.
به گزارش خبرنگار حوزه فقه امام شافعی کورده‌واری، ظهر امروز نماز جمعه سنندج به امامت ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه دائم سنندج برگزار شد.
وی در خطبه‌های این هفته به 26 دی ماه و سالگرد فرار محمد رضا شاه پهلوی اشاره کرد و گفت: با فرار شاه و پیروزی انقلاب اسلامی شاهد پایان سرسپردگی مسئولان کشور به استکبار جهانی بودیم.
ماموستا خدایی همچنین به 29 دی ماه سالگرد روز مقاومت مردم غزه در برابر رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و گفت: مسلمانان با سلاح ایمان و اتحاد می‌توانند در برابر هر دشمنی ایستادگی کنند.
پایان بخش صحبت‌های امام جمعه سنندج نیز چند مبحث عقیدتی در خصوص نیکی به پدر و مادر، همسایگان و کمک به نیازمندان بود.
متاسفانه امام جمعه سنندج در خطبه‌های این هفته روز مهمی که در تاریخ رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم سنندج و کردستانی‌ها ثبت شده است را پشت گوش انداخته و اشاره‌ای به 28 دی ماه روز ملی مقاومت مردم سنندج ننمود.
28 دی ماه سال 65 رژیم بعث صدام پس از شکست‌های سنگین در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در جنایتی ضد بشری اقدام به بمباران نقاط مسکونی شهر سنندج نمود و 220 نفر از شهروندان سنندجی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و بیش از 120 نفر نیز مجروح شدند.
فراموشی همچنین روز مهمی توسط رهبر فکری مردم شهر در بزرگ‌ترین تریبون مردمی امری ناگوار است که امید است امام جمعه و دفتر ایشان از نمازگزاران و خانواده‌های شهدا و جانبازان این واقعه دلجویی نماید.
متاسفانه طی 32 سال از وقوع این حادثه هیچ‌کدام از نهادهای متولی امر و جامعه روحانیت در خصوص انتظار خانواده‌های شهدا، جانبازان و اهالی مناطق بمباران شده برای دریافت غرامت از کشور جنایتکار عراق هیچ موضع‌گیری نکرده و همین امر بی‌اعتمادی‌های مردمی نسبت به دستگاه‌های متولی امر و جامعه روحانیت را به دنبال داشته است و امروز نیز با مطرح نشدن این موضوع مهم و حتی نام نبردن از یاد و نام شهدا سؤالی بزرگ در اذعان خیل چند هزار نفری نمازگزاران سنندجی در خصوص عدم پرداختن امام جمعه سنندج به این موضوع شکل گرفت.
به فرض که کهولت سن ماموستا خدایی امام جمعه سنندج دلیلی برای فراموش شدن این موضوع مهم برای پرداختن به روز ملی مقاومت مردم سنندج و گرامیداشت یاد و نام شهدای این جنایت ضدبشری در نظر گرفته شود اما آیا چندین نفر عضو برگزاری ستاد اقامه نماز جمعه سنندج نیز دچار فراموشی شده بودند که این موضوع مهم را به امام جمعه یادآوری کنند.
چطور می‌شود که آقایان عضو ستاد اقامه نماز جمعه سنندج برای خوشایند مدیران و مسئولان مورد پسندخویش بارها به امامان جمعه این شهر مطالبی را حین خطبه رسانده‌اند که به این آقایان خوشامدگویی نماید اما در خصوص این موضوع بسیار مهم هیچ اقدامی نکردند.
عدم کارآمدی شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه استان، عدم اشرافیت این ستاد در خصوص مباحث روز و فاصله گرفتن این شورا از دغدغه‌های مردمی، عدم توجه به انتخاب امامان جمعه بومی هر شهر، نبود یک روند مردمی برای برگزیده شدن ائمه جمعه و ضعف در انتخاب اعضای ستاد اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف استان به ویژه سنندج از جمله ضعف‌ها و آسیب‌هایی است که اجتماع بزرگ اسلامی مردم متدین کردستان را در مصلاهای نماز جمعه مورد هدف قرار داده و تعدد ناگوار اقامه نمازهای جمعه در نقاط مختلف شهرهای استان که مغایر با مبانی فقه امام شافعی (رض) نیز می‌باشد از جمله تبعات این ضعف به شمار می‌آید.
گفتنی است، در روز 28 دی ماه سال 65 حدود ساعت 3:57 دقیقه بعدازظهر بە مدت 15 دقیقه، 18 نقطه از شهر سنندج مورد آماج حملات هوایی رژیم بعث عراق قرار گرفت و بیش از 220 نفر شهید و 123 نفر جانباز شدند .
در 28 دی سال 65، خیابان‌های انقلاب، محدوده محله پیرمحمد، خیابان چهارباغ، تقاطع بلوار جانبازان و خیابان فلسطین، میدان نبوت، خیابان شهید نمکی، خیابان اکباتان، محله تقتقان، منازل مسکونی جنب پادگان و آپارتمان‌های ادب سنندج مورد بمباران هوایی دشمن قرار گرفتند. انتهای پیام/
نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط