بیرون زدن دم خروس مدیریت شهری سنندج از تاکسی ها
شنبه، 21 خرداد 1401
بیرون زدن دم خروس مدیریت شهری سنندج از تاکسی ها
طی چند روز اخیر شاهد افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی های درون شهری در مرکز کردستان هستیم که موجب نارضایتی مردم شده و مدیران این شهرستان نیز در این خصوص سکوت اختیار کرده اند.

بیش‌از یک سوم جمعیت استان کردستان در سنندج زندگی می کنند و بدون شک هر گونه برنامه ریزی و اقدامی می تواند بر سرنوشت یک سوم جمعیت استان تأثیر مستقیم بگذارد و سایر نقاط استان را هم تحت تأثیر قرار دهد.

 

انفعال فرمانداری سنندج در سنوات گذشته به همراه آشفتگی در مدیریت شهری در شهرداری این شهر موجب سوء استفاده بسیاری از صنوف و حتی ادارات در مرکز استان شده و به یک باره شاهد اقدامات خودسرانه ای هستیم که تبعات آن تا ماه ها و سال ها ادامه دارد.

 

از چراغ سبز شهرداری به وانت های میوه فروش در نقاط مختلف شهر تا بی توجهی مسئولین امور شهری به تخلفات کارکنان اجراییات شهرداری گرفته تا کم کاری و ناتوانی سازمان های تابعه شهرداری همگی معضلاتی هستند که دامن گیر شهر 500 نفری سنندج شده است.

 

به دلیل رابطه های خانوادگی اعضای شورای شهر در دوره های پیشین و تخلفات اداری شهرداران سابق شاهد فعالیت بیش از 3 هزار دستگاه تاکسی در این شهر هستیم که نامتوازن در برخی نقاط توزیع شده اند و هیچگاه هم خدمت واقعی به مردم سنندج ارائه نکرده اند(در جریان بارش سنگین برف در زمستان 1400 هیچکدام از این 3 هزار تاکسی حاضر به خدمت رسانی به مردم نشدند و سپاه با استفاده از وسایل نقلیه خود به یاری مردم شتافت.)

 

ضعف در نظارت و مدیریت امور شهری در شهرداری سنندج موجب شده است که رانندگان تاکسی به صورت خودسر اقدام به افزایش چندین باره نرخ کرایه تاکسی طی یک سال اخیر بکنند.

 

این اقدام خودسرانه رانندگان تاکسی موجب نارضایتی مردم سنندج شده و در این راستا خبرنگاران ما به میان مردم رفته اند تا این دغدغه را بازتاب کنند.

 

 

بشیر حسین پناهی از شهروندان سنندجی ساکن شهرک مولوی سنندج در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: از بهار سال گذشته تاکنون نرخ کرایه تاکسی در مسیر میدان انقلاب به شهرک مولوی بیش از 100 درصد افزایش یافته است و در بسیاری مواقع نیز رانندگان تاکسی به دلیل نداشتند پول کافی از پرداخت مابقی پول دریافتی اجتناب می کنند.

 

وی افزود: مسیر شهرک مولوی تا میدان انقلاب آنچنان طولانی نیست که مردم این محله مجبور شوند همچون مسیرهای طولانی شهر کرایه تاکسی بدهند.

 

سودابه رحیمی ساکن شهرک پردیس سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: هیچ نظارتی بر تاکسی های مسیر سه راه نمکی به شهرک پردیس و جاده بیمارستان توحید نیست و همه این تاکسی داران در ساعات شلوغ شب و روز از رفتن به مقصد تعیین شده خودداری می کنند و ساکنان این مناطق باید ساعت ها منتظر ماشین باشند.

 

وی افزود: اعضای شورای شهر و آقای شهردار خودشان از تاکسی و اتوبوس عمومی استفاده نمی کنند و به همین دلیل از مشکلات مردم بی خبر هستند.

 

این بانوی سنندجی اظهار داشت: کم کاری شهرداری و عدم نظارت آن ها بر رانندگان تاکسی قابل توجیه نیست و اگر این آقایان نمی توانند اوضاع شهر را مدیریت کنند بهتر است که از مسئولیت محوله کناره گیری کنند تا دیگر مردم زیان ناتوانی آن ها را تحمل نکنند.

 

 

یکی از رانندگان تاکسی مسیر سه راه ادب به میدان نبوت نیز در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: هزینه تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه از سال گذشته بیش از دو برابر شده است و بدون شک افزایش کرایه تاکسی یک امر غیر منطقی نیست.

 

وی افزود: مدیران امور شهری هیچکدامشان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی کنند و در بسیاری مواقع تصمیمات غیرقابل باوری را برای افزایش نرخ کرایه تاکسی در نظر می گیرند که تنها موجب نارضایتی مردم و رانندگان تاکسی است.

 

این راننده تاکسی باسابقه سنندجی تصریح کرد: آقایان تصمیم گیر در شهر سنندج بهتر است از شهرهای توسعه یافته کشور الگو بگیرند و از تصمیمات عجولانه و بی منطق پرهیز کنند.

 

وی افزود: افزایش نرخ کرایه تاکسی در این شرایط تورمی کشور یک امر منطقی است و فکر نمی کنم افزایش 25 درصدی نرخ تاکسی در سال جاری یک فاجعه باشد یا پرداخت آن برای مردم سخت باشد.

 

امید از دانش آموزان ساکن نایسر سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: پدرم در بستر بیماری بوده و مادرم نیز خانه دار است و من به همراه دو تا از خواهرانم هر روز مجبور هستیم برای تحصیل و کار به داخل شهر سفر کنیم.

 

وی افزود: افزایش نرخ کرایه تاکسی برای من و خانواده ام که درآمد آنچنانی نداریم و هر روز مجبوریم که چندین بار از ناحیه منفصل شهری نایسر به داخل شهر سفر کنیم بسیار سنگین است.

 

این نوجوان سنندجی خاطرنشان کرد: در منطقه ای که ما زندگی می کنیم تعداد اتوبوس ها بسیار کم است و ما مجبور هستیم از تاکسی استفاده کنیم که هر بار رفت و آمد ما به مرکز شهر حدود 50 هزار تومان هزینه می برد و برای خانواده مستضعف بنده این هزینه در ماه بسیار زیاد می شود.

 

وی افزود: فاصله محل سکونت ما به مرکز شهر بسیار زیاد بوده و نمی توانیم پیاده به داخل شهر بیاییم و با خواهرانم به این نتیجه رسیده ایم که برای پاییز اگر دوباره کرایه تاکسی افزایش یابد ترک تحصیل کنیم و فقط به فکر کارکردن باشیم.

 

خبرنگار ما برای پیگیری دغدغه مردم سنندج در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی ها با سازمان تاکسیرانی تماس حاصل کرد که مسئولان این سازمان اعلام کردند که هرگونه افزایش نرخ کرایه تاکسی از طریق رسانه های رسمی اعلام می شود و برچسب های نصب شده در تاکسی ها ملاک عمل همه رانندگان است.

 

این موضع گیری سازمان تاکسیرانی سنندج با واقعیت موجود در جامعه فرسنگ ها فاصله دارد و در عمل رانندگان تاکسی در نقاط مختلف شهر اقدام به افزایش خودسرانه کرایه ها کرده اند و با شهروندان معترض نیز با قوه قهریه برخورد کرده و آنان را مجبور به خروج از تاکسی هایشان می کنند.

نویسنده: خبات ساعدی
چاپ خبر
اخبار مرتبط